tisdag, mars 18, 2008

Tips - svensk blogg om Twilightserien!

Jag tycker att det är otroligt roligt när det uppstår en kult kring olika böcker, filmer eller tv-serier med hängivna fans som älskar böckerna/serien/filmen till döds. Så är det med Stephenie Meyers bok-serie Twilight som handlar om flickan Bella som bli kär i en vampyr. Bella bor i Forks i USA och dit flyttar en vampyrfamilj(!) Bella blir kär i den vackra Edward och märker snart att han och hans syskon verkar vara speciella... När hon släpps in i deras gemenskap får hon reda på att de är vampyrer! Meyer har lyckats skapa ett universum befolkade av vampyrer och varulvar där det finns en Romeo och Julia inspirerad kärlekshistoria som bokens läsare helhjärtat tagit till sig. Det finns hur många sidor som helst där böckerna diskuteras och fansen av böckerna är mycket tillgivna till karaktärerna i böckerna. Serien består av fem delar, varav två kommit ut på svenska än så länge. (Om jag kunde drömma och När jag hör din röst).

Eftersom jag själv är svag för vampyrer var jag tvungen att läsa den första boken i serien när den kom ut och nu har jag helt tagit böckerna till mitt hjärta! Därför vill jag nu tipsa om en blogg på svenska som skriver omTwilight serien: http://twilightblogg.blogspot.com/ En jättebra och engagerad blogg om allt som har med böckerna och den planerade filmatiseringen av böckerna att göra!

Tills sist vill jag bara uppmana (eller utmana) alla som inte läst böckerna att läsa dem!

6 kommentarer:

Jenny A, gästbloggare sa...

Kul med bloggen! Är nyfiken på filmatiseringen oxå... den blir säkert årets collagefilm;)

Elin Wernestad sa...

Eftersom en av mina guilty pleasures är just amerikanska High school- och collagefilmer hoppas jag också att det blir en riktigt bra sådan film! Tydligen ska de filmatisera resten av böckerna också om den första filmen går bra vill säga...

Anonym sa...

jag längtar också efter att få se filmen! hoppas den håller i kvalitet.

men: nu när jag skulle följa länken till bloggen står det att den blivit flyttad! Vet någon vart?

Elin Wernestad sa...

Sofia: Jo det hoppas jag också att filmen blir bra, som alltid när någon älskad bok blir filmatiserad! Jag märkte i helgen att twilightbloggen plötsligt bara var borta från adressen och nu kan jag inte hitta den! Jag vet inte riktigt vad som hänt, har fösökt snoka lite på internet för att se vad den tagit vägen men jag hittar den inte, snyft... Det var en så trevlig och engagerad fan-blogg, sånt gillar jag!Om jag hittar den igen så hör jag av mig!

Anonym sa...

Skälet till att jag lade ner Twilightbloggen var för att jag inte riktigt hade tid med att leta uppdateringar. Sedan var den überbra sidan TwilightSweden på gång! Så jag kände att alla fans ändå skulle få sina uppdateringar ^^

Elin Wernestad sa...

Jag har upptäckt den nya sidan TwilightSweden nu och den är verkligen ett guldkorn för alla som är intresserade av allt som har med Twilightsagan att göra! Adressen för alla intresserade är: http://twilightsweden.se/