onsdag, mars 05, 2008

Till skogs


Jag har fått mig en ny favorit. Tana French har debuterat med romanen "Till skogs" och vilken debut sen! För 20 år sedan försvann Peter, Jamie och Adam i skogen och bara Adam kom tillbaka. Han återfanns fastklamrad vid ett träd med djupa hål i stammen där han grävt sig fast med sina händer. Han är blodig, sönderriven och har total minnesförlust. Vännerna återfinns aldrig.

Idag har Adam bytt identitet och förträngt det som skedde i barndomen. Nu kallar han sig Rob och är kriminalpolis. Då försvinner ännu ett barn i samma skog som hans kamrater och Ryan och hans partner Cassie får hand om fallet. Rob förstår förstås att han inte borde ta sig an det här fallet men kan inte låta bli eftersom han när ett hopp om att han samtidigt ska få klarhet i vad som hände i hans barndom. Genom Rob får vi följa utredningen och hur dåtid och nutid blandas ihop och hur han får allt svårare att hålla ihop sitt liv.

En otroligt tät och välskriven roman som gör att jag lever/lider med huvudpersonerna när de närmar sig en upplösning och ett sammanbrott.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg den här boken i bokhandeln och tyckte den lät jättebra, och efter din recension så är jag jättesugen på att läsa den. :-)

Elin Wernestad sa...

Jag håller på och läser boken och den är verkligen bra och spännande! Vi får se om jag håller med i ditt lovord när jag läst ut den!

Anonym sa...

Jag såg nyligen en filmtrailer som måste vara baserad på denna bok. Låter som en bra filmstory.

Elin Wernestad sa...

Jag tror att den skulle göra sig bra som film ( bli nyfiken på vad den heter som film)faktiskt! Boken var jättebra!

Malin, gästbloggare sa...

Tyvärr blev jag besviken. Jag hade väl för höga förväntningar. Jag tyckte det var alltför mycket spänningshöjare (typ - om jag fattat vad hon menade hade jag kanske kunnat förhindra det fasanfulla som sedan hände) som sen inte blev så värst mycket... Och "genombrottet" i utredningen planteras ju jättetydligt i bokens början.
Malin Gnällspik

Elin Wernestad sa...

:-) Det är klart du ska gnälla om du inte tyckte boken var bra, det brukar jag göra. Men jag står fast vid att jag tyckte den var spännande!

Anonym sa...

Jag lästen denna bok förra året och det var väldigt spännande, svår att lägga i från sig. Men...blev stressad i slutet av att det var så få sidor kvar och ännu ingen upplösning?! Blev riktigt irriterad när jag läst sista sidan och blev sittande i ovisshet.