onsdag, mars 12, 2008

Vi, de drunknade

Säkert har ni läst om den här boken, Vi, de drunknade som bl.a. legat högst på DN:s kritikerlista i flera veckor. När jag läste om den så ville läsa den direkt!

Jag hoppades att det skulle vara en episk historia i stil med Roy Jacobsens Segerherrarna, som, förutom att man får följa en grupp människor under en lång tid, man också får en samhällsutveckling skildrad. Vi, de drunknade gjorde mig inte besviken - möjligen på så sätt att den tog slut...jag ville följa Marstal-borna bara lite, lite till...
Mest speciellt med boken tycker jag är berättarperspektivet - det är "vi" - det lilla samhällets gemensamma öga.
Och varför inte besöka Marstal? Jag var där i mitten på 70-talet och gillade nog Marstal mer än den annars kanske mer kända Ærøskøbing.
Uppdaterat: Vandrarhemmet i Marstal erbjuder ett Carsten Jensen-paket!

Inga kommentarer: