tisdag, november 11, 2008

Böcker där vänskapen står i centrum!

Jag har läst två stycken underbara ungdomsböcker som handlar om vänskap och som utspelar sig i USA. Kärlek och annat avhandlas också såklart.

I Förgiftade äpplens klubb får vi möta Reena, Alice och Molly. De är väldigt olika, Alice kommer från New York, Reena är från Los Angeles och Molly från en liten håla på landet i USA. Alla tre har dock en sak gemensamt. De befinner sig på en internatskola och anledningen till att de är där är att de alla har hemska styvmödrar. Deras vänskap är inte självklar men de hittar varandra och bildar "De förgiftade äpplens klubb" som går ut på att de ska hämnas på sina elaka styvmödrar. Boken är både rolig och mysig och jag hoppas på en uppföljare.

Persikosommar fullkomligt älskade jag!
I den amerikanska södern träffar vi de tre tonårstjejerna Murphy, Leeda och Birdie. Murphy är den tuffa, coola bruden, Leeda en rik, präktig tjej och Birdie är blyg och lite bortkommen. Alla tre strålar samman på en persikoodling där de ska plocka persikor hela sommaren. Tjejerna gillar inte varandra från början men efter några gemensamma kvällsbad och olika äventyr växer vänskapen fram. Saker och ting kompliceras dock av deras olika bakgrunder, avundsjuka och killar. Jättemysig och bra bok som jag sträckläste. Vänskap och kärlek beskrivs jättefint i boken och i bakgrunden finns en härlig miljöbeskrivning av den amerikanska södern. Det finns dessutom en fortsättning på boken som jag hopppas kunna lägga vantarna på snarast!

Båda böckerna passar för ungdomar (tjejer kanske) från ungefär 15 år och uppåt och för vuxna såklart.

Inga kommentarer: