fredag, november 28, 2008

Ja se det var en riktig julsaga det.


Leo Tolstoy bearbetade historien och Mig Holder återberättar den. Boken heter ”Pappa Panovs stora dag” och själv läser jag den om och om igen.
En riktig julsaga – en sådan som man minns och som får en djup suck att växa upp ur bröstet medan ett leende leker i mungipan och ögonen får ett drömmande uttryck.

Pappa Panov, en gammal rysk skomakare som levde för så länge sedan att den tiden nu är saga. Älskad av alla men ensam, så ensam på julafton. Då finns Jesus där och han lovar att besöka pappa Panov dagen efter, när han har sin födelsedag men: ”Titta ordentligt, för jag kommer inte att tala om att det är jag.”

Vem tror du att pappa Panov får träffa? Kom och låna boken vet jag. Den finns på vårt stora dignande julbord.

Inga kommentarer: