måndag, juni 26, 2006

Actionkryddad rysarfantasy



Jag har ganska nyligen läst ut Korpens port av Anthony Horowitz. Det är en ungdomsbok som handlar om en 14-årig kille, Matt, som det har gått snett för i livet. Hans föräldrar dör i en olycka när han är liten och han hamnar hos sin moster, som inte alls är lämplig att ta hand om honom.

Matt hamnar i kriminella kretsar och begår brott. Han blir i början av boken dömd till ungdomsvård och skickas till en märklig plats långt bortom storstadslivet. Men byn han har hamnat i är inte alls som andra byar. Det ligger något mycket mystiskt och ondskefullt över byn och dess innevånare...

Jag skulle inte vilja kalla den här boken för ren fantasy, även om det finns sådana inslag. Ibland är det mer av skräck eller rysare, och ibland tar actioninslagen över. Historien är mycket rakt och enkelt berättad. Man skulle kunna säga att Matt är en Harry Potter "gone bad".

Är det någon mer som har läst, och vad tyckte ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nog är den rysligt spännande alltid; min elvaåring läste den i ett enda svep och frågar ofta efter fortsättningen. Själv tyckte jag att bokens slut var sådant att mina förväntningar på nästa bok i serien minskade något. Kanske Horowitz tog i en aning för mycket?

Malin, gästbloggare sa...

Nu har jag sträckläst Korpens port och håller verkligen med om att den är spännande! Jag blir nog tvungen att läsa fortsättningen även om jag tycker att själva ramhistorien var väl tunn.
Läste på baksidan att det är Horowitz som skrivit (manus?) till Morden i Midsomer.