onsdag, juni 14, 2006

Jan Fridegårdspriset

Just hemkommen från prisceremonin där Marit Paulsen mottog sitt pris känner jag mig väldigt inspirerad. Birgitta Östlund höll ett väldigt bra och intressant föredrag, där hon belyste Jan Fridegårds författarskap. Bl.a. tog hon upp Tony Samuelssons bok Arbetarklassens bästa partytricks där Fridegårds andliga sida behandlas. Den boken fick man lust att läsa!

Ola Larsmo, sa i sitt tal, att Fridegårds önskan var att ge röst åt de som inte haft möjlighet att själva göra sig hörda. Marit Paulsen, å sin sida, menade att hon aldrig haft ambitionen att tala i någon annans namn än sin egen. Däremot, menade hon, att hennes erfarenhet som Tysketös delades av många barn i konflikter runt om i världen ständigt. Omläsning av Liten Ida, kanske?

4 kommentarer:

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Jag minns att "Liten Ida" gjorde att starkt intryck på mig när jag läste den för ganska många år sedan. Nu ser jag att vi har kö på boken och att den finns på Adlibris. Kanske läge för nyinköp? :-)

Ulrika Danielsson sa...

Jag köper in Sanuelssons Arbetarklassens bästa partytricks, så det är fritt fram att reservera den! Liten Ida överlåter jag till Barbaskön att köpa in! (Ja, det finns ju faktiskt en Barbaskön i familjen Barba och det måste ju vara Jenny! ;)

Jenny A, gästbloggare sa...

Ja, "Liten Ida" köper jag ett nytt ex av. Undrar om Paulsen blir inspirerad att skriva skönlitterärt igen, efter utdelningen av Fridegårdspriset...
Tony Samuelsson är också en bra författare som fått pris. Förra året fick han Ivar-Lopriset. Kan tipsa om "En grind av mörker" där han gestaltar en kvinna i kris på ett trovärdigt sätt.

Malin, gästbloggare sa...

Priset, sa Ola Larsmo, är tänkt som en tydlig knuff framåt till Marit att skriva mer skönlitteratur. Marit själv sa att hon var fast besluten att använda prispengarna till att just skriva!