fredag, juni 16, 2006

Fiktion och verklighet

En bok som jag fortfarande går och funderar på är den märkliga "Colombines kyss" skriven av Adriana Lisboa. Berättelsen utspelar sig under några få dagar i en by vid en strand (landet är Brasilien) och läsaren får följa Teresa som är författare och besatt av poeten Manuel Bandeira. Den som berättar är hennes pojkvän som inte avslöjar sitt namn, eller gör han det? Tidigt i boken drunknar Teresa och många frågor kring hennes död och liv uppstår. Vem var hon egentligen och vad skrev hon? Var hennes texter verkliga händelser eller fiktiva? Det är frågor som pojkvännen ställer sig och även jag som läser börjar fundera... Texten är väldigt närgången men jag lär inte känna Teresa. Trots det, eller kanske tack vare, stannar hon kvar som en gåta, efter läsning av boken. Jag ska inte avslöja slutet, men det är ett av de mest oväntade slut jag läst. Den som gillar filmen "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" kommer gilla Lisboas bok.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jenny!

Är "Eternal....." en film du kan rekommendera?
Har hört att det var något om krånglig handling i den eller...?
Lite svår att förstå?
Har tittat på den några ggr i videobutiken men valt andra filmer istället..men rekommenderar du den så ska jag hyra den vid tillfälle.

Vad tyckte du?

Stefan i Nyköping

Malin, gästbloggare sa...

Hej Stefan!
Hyr filmen - den är helt fantastisk!

Jenny A, gästbloggare sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jenny A, gästbloggare sa...

Hej Stefan,

ja hyr filmen. Den är en hyllning till minnet och kärleken tycker jag.

För övrigt är det en upplevelse att se Jim Carrey fri från tokroligheter.

Malin, gästbloggare sa...

Nu har jag läst boken - vilket jag förmodligen inte skulle ha gjort utan denna blogg. Omslaget är inte precis lockande.
Jag tyckte mycket om den! Den var väldigt spännande i all sin vardaglighet. Och slutet lämnar en ju verkligen med många funderingar. Vem skriver om vem? Vem berättar vad? Och börjar s.a.s. berättelsen i slutet? Fast tiden stämmer ju inte riktigt...