torsdag, juni 22, 2006

Mera Oates tips



Jag anknyter till Anna-Stinas inlägg nedan och fortsätter att tipsa om Joyce Carol Oates. Jag har i snabb följd avslutat läsningen av hennes kortromaner Djur och Våld. Jag tycker att båda romanerna var mycket läsvärda och dom passar speciellt bra om man vill känna sig lite litterär utan att ge sig på någon tegelsten. En tegelsten som är läsvärd är annars Oates roman Blonde som handlar om Marilyn Monroe. Jag tycker att Oates storhet ligger i hennes hantering av språket. Hon har ett väldigt bra språkbruk och samtidigt är hennes böcker inte "svåra".

Handlingen i hennes böcker kretsar ofta kring kvinnor som är sårbara och utsatta. Våld handlar t.e.x. om en kvinna som blir utsatt för sexuella övergrepp och i Djur kretsar handlingen kring maktövergrepp i universitetsvärlden. I alla fall tycker jag mig kunna se detta tema, men ni kanske ser andra teman?

1 kommentar:

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Man kan ju såklart tolka text på många olika sätt. Oates själv har sagt att "Våld" på ett plan handlar om vår våldtäkt på naturen, särskilt i det område där boken utspelar sig, runt Buffalo/Niagara Falls har jag för mig.

"Våld" finns även i en bearbetad LL-version, "Våldtäkt", som är mycket rakt och enkelt berättad. Några elever på fordonsprogrammet läste boken, och den efterföljande diskussionen som jag hade med eleverna kom att handla en del om mammans ansvar för sin dotter.

Tar man med sin dotter ut när man ska festa? Eleverna uppfattade mamman som "lösaktig", som de sa. Vilket såklart inte motiverade våldtäkten, men eleverna ställde sig ändå frågande inför en sådan modersfigur. Det är intressant hur man ser litteraturen från olika håll, bland annat beroende på vilken ålder man är i när man läser.