torsdag, mars 29, 2007

Hitta rätt


Är det någon som minns tonårens vånda över att kanske inte duga, att ingen skulle vilja ha en och att man aldrig skulle hitta "rätt" kille? Nähe, det kanske bara var jag som drömde om killar som jag inte fick... eller?

Curtis Sittenfelds nya roman Mannen i mina drömmar skickade mig direkt tillbaka till gymnasietiden och alla våndor och rädslor över att inte höra hemma någonstans. Precis som recensenten i SvD skriver så signalerar bokens omslag chick-lit, men det här är INTE chick-lit! Boken råkar bara handla om en ung kvinna som reflekterar över och upplever sina första förhållanden och förälskelser. Berättelsens struktur följer inte chick lit-ramen och möjligen KAN titeln vara något ironiskt menad.

Detta är möjligen inte den mest gripande roman jag någonsin läst, men jag fattar verkligen sympati för bokens Hannah. Det är spännande att följa hennes väg från barn till vuxen kvinna, genom de tidsnedslag som utgör den yttre ramen för berättelsen. Absolut läsvärt.

Inga kommentarer: