torsdag, mars 01, 2007

Latinamerika för hela slanten

På senare tid har jag läst en del latinamerikansk litteratur. I sommras läste jag "Colombines kyss" av Adriana Lisboa med stor behållning, se tidigare inlägg här på Barbabloggen.

Senare läste jag David Toscanas "Klagosång över Miguel Pruneda" - en mycket speciell och härligt absurd bok där huvudpersonen Pruneda fejkar sin egen död för att sätta snurr på den outhärdligt torftiga tillvaro han befinner sig i. Prunedas bästa kompis är döden och lekplatsen är kyrkogården. Toscana skriver inte ironiskt, tycker jag, trots det absurda finns det en allvarlig botten. Romanen fick ett fint mottagande i Sverige - läs recension här.


Den senaste i raden latinamerikanskt jag läst är Rodrigo Rey Rosas "Förtrollade stenar". Denna roman är inte lika lyckad som de övriga två. "Förtrollade stenar" gestaltar dock en problematik som är viktig att uppmärksamma - det handlar om landet Guatemalas förfall där nyckelorden är knark, våld och korruption. Författaren inleder romanen med orden; "Guatemala, Centralamerika. Det vackraste landet, det fulaste folket." Den här boken är mörkare än Prunedas fejkade död.

Alla romanerna är utgivna på förlag BocaPocky - ett förlag som fokuserar på att ge ut nyskriven skönlitteratur från Latinamerika. Bra, tycker jag, att det finns eldsjälar som kämpar för att skapa en motvikt till de stora förlagens anglosaxiska dominans.

Mer tips på latinamerikans litteratur hittar du på Macondos hemsida.

Inga kommentarer: