onsdag, mars 21, 2007

Svart drama


Magnus Nordin skriver väldigt spännande ungdomsböcker! En av dem är Förföljaren. Boken utspelar sig i en helt vanlig liten landsort någonstans i Sverige. Ungdomarna jobbar extra på pizzerian, får en spelning med popbandet på Enkvista hembygsdgård och drömmer om att flytta till Stockholm. Men mitt i det vanliga och lite småtrista smyger en förföljare omkring: Först försvinner Emily, sedan Malin. Och när Erika är på väg till bussen sent en kväll får hon en kuslig känsla av att någon följer efter henne...
Nordins böcker liknar inte mycket annat jag läst av svensk ungdomslitteratur. Jag dras med av hans sätt att låta det kusliga krypa in i vardagen till en riktig thrillerberättelse. Ofta tycker jag också att där finns en kärlekshistoria med både vackra och lite melankoliska inslag.
Nordins senaste bok, Svart drama, har blivit mycket populär på "mitt" skolbibliotek också. Några ungdomar i skolans teatergrupp spelar Shakespeares mörka drama om Othellos plågade kärlek till Desdemona. Och dramatiken tätnar även utanför teaterscenen...
Sara

Inga kommentarer: