torsdag, mars 08, 2007

"Ser mitt huvud tjockt ut i den här?"

Jag har nyss läst ungdomsboken "Ser mitt huvud tjockt ut i den här?" av Randa Abdel-Fattah.
Huvudpersonen beskriver sig själv som en "australiensisk-palestinsk muslimsk tjej". Hon är sexton år, bor i Australien och bestämmer sig i bokens början för att bära slöja på heltid. Slöjan är för henne en väldigt betydelsefull religiös symbol. I övrigt är hon en helt vanlig tonåring som går i skolan, umgås med sina kompisar och blir förälskad. Hon funderar t.ex. över vilken färg på slöjan hon ska ha för att matcha kläderna och får goda råd av sina väninnor om hur hon ska sminka sig.

Hennes beslut att bära slöja medför en del svårigheter och hon stöter på många fördomar, t.ex. att hon är förtryckt och blivit tvingad att bära sjöja av sina föräldrar. Men på mig ger hon intryck av att vara en väldigt stark tjej som vågar stå för den hon är trots att hon möter en del motstånd.

Boken är skriven i lättsam och positiv anda med mycket humor, men innehåller också mycket allvar. Personerna runt omkring henne skildras inkännande, t.ex. en väninna med svåra hemförhållanden och en argsint granntant som hon så småningom får att "tina upp".

Jag tyckte om den här boken och även om jag inte helt och fullt förstår varför det är så viktigt för henne att bära slöja är det lätt att leva sig in i hennes tankar och känslor. Jag tror att många ungdomar känner igen sig i henne och att det är bra att se att vi människor i grunden är ganska lika oavsett religion och kultur.

Inga kommentarer: