torsdag, mars 01, 2007

Jag har nyligen lyssnat på Cd-boken "Busters öron" av Maria Ernestam. Jag kan verkligen rekommendera den här boken, den gjorde djupt intryck på mig. Bokens "jag" är en kvinna i 50-årsåldern som får en dagbok i födelsedagspresent. Det gör att hon börjar skriva om sitt liv och om händelser under uppväxten. Hon har inte haft det lätt med en mamma som utåt sett har varit vacker, social och framgångsrik men som misshandlat henne psykiskt. Istället för att hämnas på sin mamma har hon hämnats på andra i sin omgivning, ändå tills hon en dag får nog och slutgiltigt gör upp med sin mamma. Jag ska inte avslöja hur, men under resten av sitt liv lever hon med en mörk hemlighet... Historien växlar mellan den vuxna kvinnans liv och hennes tillbakablickar på barndomen och ungdomstiden. Jag tycker att författaren skriver väldigt inkännande om huvudpersonens tankar och känslor.
Boken är dessutom spännande och historien tar oväntade vändningar ända in i det sista.

Inga kommentarer: