onsdag, april 11, 2007

Civilisationens räddning

En av mina absoluta favoriter bland domedagsfilmer är The Day After Tomorrow, som inom kort visas på trean, eller som kan hyras i närmaste videobutik. Filmen känns mycket aktuell såhär mitt i den på nytt uppblossande klimatdebatten. Filmen inleds med att vi får ta del av extrema väderutbrott runt hela jordklotet, men maktens män vill inte lyssna till hjälten, en klimatexpert spelad av Dennis Quaid.

Det dröjer förstås inte länge innan Manhattan fullständigt krossas under en jättevåg, som sedan fryser till is. Hjältens son, som spelas av Jake Gyllenhaal, sitter fast med sina vänner i New York Public Library. Här räddas de undan den dödande kylan utanför, genom att elda med böcker från hyllorna.

Det är en så vacker tanke att civilisationens räddning finns på biblioteket. Man kan också tolka det som att om vi bara tar del av den kunskap som finns, behöver katastrofer inte inträffa. Det måste ha varit mer än en slump att biblioteket i denna film fick en avgörande roll. Hursomhelst, det är en mycket spännande film. Se den!

4 kommentarer:

AnnCharlott sa...

Det låter som en film i min smak, älskar domedagsfilmer och dystopiska framtidsskildringar. Vet du när den kommer?

Anonym sa...

Den visas på TV3 på söndag kl 21.00!

Krockar med Six Feet Under, attans...

Jenny A, gästbloggare sa...

Jag tyckte också om filmen... Om jag minns rätt så var det också en diskussion kring vilka böcker som skulle brännas först (eller överhuvudtaget)... Nu minns jag inte vilken bok det var som diskuterades specifikt... Kan det ha varit C. Dickens eller Austen?

Anonym sa...

Först när jag läste ditt inlägg tänkte jag att det var en film jag måste se ... sen kom jag på att jag ju har sett den fast det är ju ett tag sedan.