lördag, april 07, 2007

Minnet av läsning

SvD innehåller idag en fin artikel om Maria Gripes författarskap, skriven av Ying Toijer-Nilsson. För mig som växte upp under 80-talet var Maria Gripe den främsta författaren då. Hon kunde på ett otroligt sätt fånga upp unga flickors intresse för mystik i en tid som från 70-talet och framåt hade präglats av den realistiska ungdomsromanen. Jag och min syster slukade Maria Gripes böcker. Spöken, mystik och fascinerande historier - det var helt oemotståndligt. När Agnes Cecilia gick som radioföljetong (teater) på sommaren spelade vi in vartenda avsnitt på kassettband, så att vi skulle kunna lyssna obegränsat i framtiden. Vilket vi också gjorde.

Det kanske är dags för omläsning av Maria Gripes böcker? Men samtidigt vill man förstås inte riskera att förstöra sina unga minnen...

1 kommentar:

Elin Wernestad sa...

Jag tycker absolut att man kan läsa om Maria Gripes böcker! Jag har läst "Skuggserien" en tre fyra gånger och jag tycker fortfarande att den är bra! Gripes böcker kan man läsa både som barn och som vuxen. Hon är en otrolig författare och jag tycker att det är väldigt sorgligt att det inte kommer några fler böcker av henne.