tisdag, april 17, 2007

Vad jag älskade ...


… är den bok vi i läsecirkeln pratade om i lördags. Romanen är skriven av Siri Hustvedt och kretsar kring teman som konst, mat, hysteri, kärlek och så vänskap. Romanens berättarröst är Leo som är konsthistoriker och en dag påträffar han en tavla som fullständigt omkullkastar hans tidigare erfarenhet av konst. Leo söker därefter efter tavlans skapare och möter då den okände konstnären Bill. Leo och Bill blir vänner för livet och läsaren får följa deras liv i 25 år framåt, fyllt av kärlek, sorg och galenskap.

Vi i cirkeln pratade mycket om konstens betydelse i människans liv, om den stora kärleken till konsten (som en av personerna nästan lider av, passionen till konsten blir så stark att livet pågår någonstans bredvid…). Kan man älska för mycket? Och vad är störst – att älska eller att bli älskad?

Vi pratade återigen om vänskapen mellan män och vänskapen mellan kvinnor. I alla de böcker vi läst, under temat vänskap, tycks det som om beskrivningen av mäns vänskap skildras annorlunda än vänskapen mellan kvinnor. Hur kommer det sig, egentligen?

Jag tyckte mycket om ”Vad jag älskade” och jag tycker vi i cirkeln hade ett härligt samtal kring konsten, livet och vänskapen. Att läsecirkla är himla roligt. Jag tar med mig mycket från våra träffar, nya tankesätt, boktips och alla livsberättelser jag fått ta del av. Håll utkik efter Läsecirklar till hösten! Jag rekommenderar alla att läsecirkla.

Inga kommentarer: