onsdag, april 04, 2007

Grånad blogg


Även Barbabloggen måste nog uppmärksamma Plura Jonssons / Eldkvarns Svart blogg, och Eldkvarns nya skiva. Den kan man lyssna på smakprov av på Eldkvarns Myspace.

Nu känns Eldkvarn plötsligt väldigt 2.0. Jag tittar i min skivsamling och konstaterar att nästan alla mina Eldkvarnskivor är i vinyl. Så längesedan är det alltså som de var mina husgudar. Eldkvarn uttryckte allt det jag själv kände som 18-20-åring. En stark längtan att bara ge sig iväg långt långt bort, men samtidigt en romantisering av småstaden och det lilla livet. Jag tycker fortfarande att det är fascinerande att ett gäng (då) 40-åriga gubbar kunde uttrycka vad en tonårstjej tänkte och kände. När jag sedan själv givit mig ut i världen och den efter ett par år tappade det mesta av sin glans, slutade jag också att lyssna på Eldkvarn.

Håbo biblioteks samling av Eldkvarn-cd tar vid ungefär där min vinlylsamling slutar.

2 kommentarer:

Jenny A, gästbloggare sa...

Jag gillar fortfarande Eldkvarn. Har ingen egen samling... men bibblan har lite... Tycker om hans låtskildringar om Norrköping och deras stamcafé Broadway (där 50-talet sitter i väggarna och där jukeboxen fortfarande snurrar varm, tror jag).

Snart finns "Svart blogg" på Håbo bibliotek för utlån...

Anonym sa...

Ja, det är lustigt hur Norrköping kunde kännas som om det var alla och ingen stad på något sätt...