tisdag, april 24, 2007

Klara Johansson

För några år sedan gav min pappa mig några böcker av Klara Johansson (1875-1948) med kommentaren att min mamma varit mycket intresserad av författaren. Jag hade aldrig hört talas om Klara Johansson, vilket möjligen säger något om mig eller om innehållet i mina 60p litteraturvetenskap? Sedan dess har jag dock stött på hennes namn rätt regelbundet och nu i senaste numret av Femina (2007:04)!
En snabb sökning på google ger också resultat - här ett porträtt skrivet av Bodil Zalesky och här några ordspråk av Klara!

Håbo bibliotek har Ulrika Knutsons bok, Kvinnor på gränsen till genombrott, där hon ägnar ett kapitel åt Klara.
Bor du i Stockholmstrakten är detta din chans:
Tisdag 8 maj Vem var Klara Johansson? Carina Burman, docent i litteraturvetenskap, föreläser om essäisten, författaren, personligheten Klara Johansson (1875-1948). Kl 18.00, ABF-huset.

2 kommentarer:

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Apropå minnesvärda författare som vi har glömt, BTJ Förlag har nyligen utgivit en pärls, essäboken "De bortglömda författarnas bibliotek" av Tomas Lidbeck. 21 författare som idag i bästa fall kurar i bibliotekens magasin lyfts fram, och det är verkligen några dramatiska livsöden som vi får beskrivna för oss.

När läste man senast något av Walter Ljungquist, Birgit Tengroth eller Folke Dahlberg?

Anonym sa...

Det glädjer mig, att den utmärkta författaren, recensenten och kåsören Klara Johansson äntligen lyfts fram. I vår lär det komma en biografi.

Ruth Halldéns " En Bra Bok" från 1991 innehåller ett kapitel om Klara Johansson - en koncis inledning till ett lysande författarskap.